Książki historyczne

poniedziałek, 22 grudnia 2014

7# Recenzja " Zostań, jeśli kochasz "

Autorką " Zostań, jeśli kochasz jest Gayle Forman. Na pewno większość nastolatek słyszała o tej propozycji lub jej ekranizacji.
Zazwyczaj najpierw czytam, a potem oglądam film. Tym razem było inaczej, gdyż nie miałam dostępu do książki i dopiero tydzień temu ją kupiłam w empiku.
Bohaterką powieści jest Mia Hall - świetna wiolonczelistka, 17 - latka i zakochana na zabój w Adamie dziewczyna.
W ciągu jednej sekundy jej życie wywraca się do góry nogami. Podczas podróży bohaterki samochodem z rodzicami i młodszym bratem ciężarówka wjeżdża w samochód rodziny Hallów.
Rodzice Mii giną na miejscu, 7-letni braciszek zostaje przewieziony do szpitala. Mia budzi się na poboczu drogi, wstaje i przygląda się ratownikom jak zbierają szczątki jej rodziny do worków, dziewczyna jest zadziwiająco spokojna; dopóki nie zobaczyła siebie samej w rowie, zakrwawionej, oszpeconej na twarzy. Dopiero gdy lekarze podbiegają do dziewczyny i zajmują się nią, Mia rozpacza. Jej dusza, a może podświadomość wychodzi z jej ciała i ogląda zdarzenia w roli obserwatora. Jakby jej umysł znalazł się w zawieszeniu między życiem a śmiercią. Akcja książki trwa około 24 godziny. Mia zostaje przewieziona do szpitala, gdzie po operacji leży na OIOM-ie i zdaje sobie sprawę, że teraz wszystko zależy od niej. Może umrzeć od razu, ale coś ją powstrzymuje.
Obraz rozgrywającej się akcji na korytarzu i sali szpitalnej połączony jest licznymi retrospekcjami z dawnego życia. Mia wspomina Adama, przyjaciółkę - Kim, rodzinę.
Wzruszył mnie ostatni moment, kiedy Adamowi udaję się dostać do Mii pogrążonej w śpiączce i mówi: " Ale ja ciągle tu jestem. I wciąż kocham cię jak szalony ". To właśnie zachowanie Adama zadecyduje o decyzji Mii: żyć czy odejść? Książka zapełniona jest pięknymi metaforami, cytatami; sądzę, że zawieszenie bohaterki jest przenośnią. To od nas zależy, jak potoczy się nasze życie. Bo przecież ludzkie życie rozszerza się proporcjonalnie do odwagi. Każdy jest w stanie przezwyciężyć śmierć, jeśli ma w sobie dość odwagi. Książkę przeczytałam w ciągu 2 dni i oceniam ją na 7,5. Nie jest napisana w szczególny sposób, ale na pewno wyróżnia się na rynku z książkami,
Film również mi się podobał. Nawet bardzo. Bałam się, że retrospekcję w ekranizacji będą wyrwane z kontekstu i że nie będą się " kleić " do wydarzeń teraźniejszych, na szczęście się myliłam. Idealny prezent dla osób wątpiących w siebie i w swoje możliwości, A Wy jak postrzegacie zawieszenie Mii Hall?
" Uświadamiam sobie nagle, że umieranie jest proste. To życie jest trudne "
" Czasem człowiek dokonuje w życiu wyboru, a czasem to wybór stwarza człowieka ".
" Niczego nie wybieram. Po prostu nie mam już sił dłużej walczyć "



3 komentarze:

  1. Ostatnio uwielbiam takie wzruszające filmy ! Na pewno w najbliższym czasie obejrzę :) Pozdrawiam, http://ciasteczkowa-w-kuchni.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiem, że dodałaś tą notkę dawno, ale chciałabym w jakiś sposób pokazać, że tutaj byłam. A więc przejdźmy do rzeczy... Naprawdę ucieszyłam się, że dodałaś recenzję o ,,Zostań, jeśli kochasz". Jeśli chodzi o mnie, to ja jedynie oglądałam film, ale mogę przyznać, że strasznie mnie wzruszył. Był dla mnie czymś, czego potrzebowałam, aby zrozumieć parę rzeczy. Pokazał, że życie, pod wieloma względami jest naprawdę piękne. Takie filmy uwielbiam. Mają niesamowity przekaz, który jest dla mnie w każdym filmie naprawdę bardzo ważny. Ksiązki nie czytałam. Mam ebooka, ale chyba jednak z niego zrezygnuje i kupię książkę. Jakoś tak po prostu uważam, że książki nie zastąpi elektornika i czytając ,,Zostań, jeśli kochasz" w formie prawdziwej książki, mogę bardziej się wczuć. Sama nie wiem, czy książka mnie zadowoli. Mam cichą nadzieję, że tak!
    Pozdraawiam cieplutko! ♥
    ~Roxanna~
    immortal-two-souls.blogspot.com
    never-without-you-r5.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. cieszę się, że podoba się Wam ta recenzja. Ta książka mnie również wiele nauczyła i pozwoliła zrozumieć niektóre sprawy, polecam książkę - nie mogłam się po niej pozbierać :) mam nadzieję, że "if i stay " zostawi w Was pozytywny ślad :D

    OdpowiedzUsuń